Rozcvičení hokejového brankáře před tréninkem, nebo zápasem

 

Jak jistě každý sportovec teoreticky ví, každému sportovnímu výkonu by mělo předcházet rozcvičení, jehož cílem je příprava svalového, oběhového i dýchacího aparátu. Rozcvičení celého těla vytváří optimální souhru funkcí svalů, zkracuje dobu prodlev pohybových reakcí, brání poškození svalových vláken, zejména z chladného prostředí ledové plochy, zlepšuje koordinaci na celkový výkon. Praxe ovšem většinou bývá jiná. Sportovec se dostaví do šatny, oblékne si všechny součásti výstroje a teprve na ledě začne dělat mnohdy krkolomný, až nebezpečný strečink. Pojďme si nastínit a vysvětlit postupy, které by se měly z teorie přemístit do praxe.

Nejprve je potřeba rozhýbat a rozehřát celé tělo pomocí jednoduchých, ale silově vedených krouživých pohybů jednotlivých svalových partii. A začneme od hlavy. Vzhledem k tomu, že nosíme masku, namáháme tím svaly krku a trapézu. Tyto partie rozcvičíme pomalým kroužením hlavy po ramenech, prsních svalech i trapézu na obě strany i silovým otáčením hlavy do stran. Ruce i ramena připravíme opět silovým kroužením od zápěstí, přes předloktí, až po kroužení celých paží s kontrolovaným pohybem vpřed i vzad. Pokračovat budeme krouživými pohyby celého trupu, přes vodorovný předklon a odpovídající záklon, následně kroužením pánve. Nyní doporučuji zaujmout podpor ležmo a udělat alespoň 15 hlubokých pomalých kliků, pro prokrvení prsních svalů a paží.

Můžeme přejít k rozcvičení dolních končetin. Začneme správným provedením 15 dřepů, ovšem s pomalým silovým provedením, s důrazem na ponechání celých chodidel na zemi, či podložce. V praxi to znamená, nedělat dřepy na špičkách, ale pěkně nechat paty na zemi. Pokračovat budeme 15 výpony, opět s pomalým silovým provedením. Nyní je konečně čas na strečink v podobě pomalých výpadů do strany, následně vpřed. Výpady neprotahujeme do maximálních poloh, či do bolesti, zkrátka tak, aby protažení nebylo nepříjemné. Pozor také na správné dýchání, rozhodně nezadržujeme dech, ale snažíme se pomaleji a zhluboka dýchat.

Ještě bych na závěr podotknul jednu věc, a tou je soustředění se na sebe sama. Tak jako je brankář jedinečná individualita na ledě, měl by jím být i před vstupem na stadion a již do šatny vstupovat soustředěný na rozcvičení a samotný výkon.